Az Új Széchenyi Terv pályázati forrásaiból csaknem 400 millió forinttal támogatják a Nyugat-magyarországi Egyetem szombathelyi duális gépészmérnökképzésének beindítását, az ünnepélyes projektnyitót pénteken tartották a vasi megyeszékhelyen.
Miközben az ősszel induló gépészmérnökképzésre több mint négyszeres volt a túljelentkezés. A 219 jelentkezőből nyolcvanat vehettek fel, és közülük ötvenen kezdhetik el duális formában a képzést. Még javában zajlik az oktatás feltételeinek megteremtése, amelybe bevonják a nyertes konzorcium tagjait, vagyis az egyetem mellett a térség közreműködő nagyvállalatait is.
Cseh Sándor, a Nyugat-magyarországi Egyetem rektorhelyettese szerint a projekt sikerre van ítélve, megvalósulásával pedig nemcsak a műszaki képzés honosodhat meg, de a természettudományos, valamint a felnőttképzés is sokat fejlődhet.
Puskás Tivadar, Szombathely polgármestere elmondta: a város úgy is megpróbált hozzájárulni a gépészmérnökképzéshez, hogy például lakással támogatja a városba hívott oktatók letelepedését.
A szombathelyi gépészmérnökképzés számára is az a 2012-es kormányhatározat nyitotta meg az utat, amely a Nyugat-Pannon Járműipari- és Mechatronikai Központot kiemelt járműipari központtá nyilvánította. A központ működésével és az összehangolt fejlesztésekkel 250 milliárd forintnyi tőkét szeretnének a térségbe vonzani, ami 25 ezer új munkahely létrehozását segítené elő.
Barsiné Pataki Etelka, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke szerint a térség egyik legégetőbb problémája a mérnökhiány, amelyen sokat enyhíthet az új szak beindítása. A gyakorlati képzést pedig az alap- és a mesterképzésben is meg kell erősíteni. A kamara segítséget akar adni abban, hogy a legtöbb gyakorlati tapasztalattal rendelkező mérnökök előadásokat tarthassanak az egyetemen, amit ma már az új felsőoktatási törvény is lehetővé tesz.
A Duálgép elnevezésű projekt célja, hogy minél inkább a gazdasági szereplők igényeihez igazítsák a képzés rendszerét – vélekedett Németh István projektmenedzser. A duális képzésben részt vevő cégeket bevonták a tananyagfejlesztésbe, a hallgatók összehangoltan ismerhetik meg a technológiát és az elméletet, így olyan ismeretekhez jutnak, amelyeket frissen végzett mérnökökként azonnal alkalmazni tudnak. Szeretnék a műszaki pályán tartani azokat a hallgatókat is, akikről esetleg kiderül, hogy nem lehet belőlük mérnök, számukra a felnőttképzés keretében szeretnének alternatívát kínálni.